sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

KOLME NAISTA REISSUSSA

Torstai-iltana alkoi anopin, pikkuminiän ja lapsenlapsen retki miljoonakaupunkiin. Nippanappa ehdittiin laivaan, joka oli valmiiksi niin turvoksissa porukkaa, että lisänä rikat rokassa ja hämähäkit taikinassa. Monesti olen matkalla ollut, mutta nyt oli kyllä täyttä. Silti sekaan vaan. Hytti odotti auringon puolella ja kotiutuminen kävi nopsaan.

Laivalla oli New Yourk -teema. Eipä se juuri muuten näkynyt kuin lipun liehutuksella ja Promenade-kannen musiikkiesityksinä. Solistina ollut tumma nainen lauloi todella upeasti, samaa voi sanoa saxofonistista.

Vähän aikaa palloilimme Promenadin putiikeissa katsastamassa, olisiko jotakin uutta ilmestynyt valikoimiin. Toki tuliaiset ostetaan vasta paluumatkalla. Illan mittaan käytiin syömässä perinteiset katkarapuleivät kera kahvin ja sitten paineltiin hyttiin, pesulle, yökkärit päälle ja vaakatasoon lukemaan. Minä Lapin vuokkoa, pikkuminiä sisustuslehtiä ja neitokainen Aku Ankkojaan.

Aamu Tukholmassa oli sumusateinen. Eipä se meitä haitannut. Jatkoimme tunnelbanalla ohi Slussenin ja Skärholmeniin saakka. Siellä on varsin iso ostoskeskus, mistä neitokainen katseli itselleen takkia ja yllätys: kaksi mieluista lähti mukaan uusien kesäkenkien lisäksi.

Myrornan kirppiksellä pistäydyttiin ja sieltä löydettiin vihreä dalainmaalainen puuhevonen ja  rubiininpunainen shampanjalasi.

Jatkettiin Vårbergin isolle kirpparille vielä yksi pysäkin väli tunnelbanalla. Siellä oli uusiakin myyjiä, olihan perjantaipäivä. Kiertelimme pöytiä ja jotain löysimmekin. Puinen haitarinsoittaja orkesteriini lisää.

Ja tietysti punaiset kermakko-sokerikko kääräistiin pakettiin.

Pikkuisen arabiaakin, sininen voikippo, lähti mukaan.

Meillä oli ensin mielessä käydä myös Sundbybergin kirppikset, mutta paluumatkalla nousimme Gamla Stanin pysäkillä pois ja pistäydyimme pieneen hämyisään ravintolaan lounaalle. Neitoselle maistui pizza, herkullinen eikös vaan?
Ja meille "aikuisille naisille"  sienirisotot. Hyvin maistui.
Vielä kävelimme tihkusateisia kapeita katuja, poikkesimme Indiskassa ja jatkoimme tunnelbanalla satamaan.
Olimme laivassa hyvissä ajoin ja kotimatka alkoi. Lauantai-aamuna poika oli vastassa satamassa ja nopsasti pääsimme kotiin. Vastaanotto oli todella riemukas, Simon kieppumisesta ei tahtonut loppua tulla. Tunsin olevani todella tervetullut.

Pääsiäisen lähestyminen näkyi tukholmalaiskauppojen valikoimissa. Niistä pitää kuitenkin tehdä oma postaus, sillä kaikki kuvat eivät nyt millään mahdu tähän juttuun. Että tämän pituinen tämä.
PS. pikkuminiän blogissa täällä on kertomusta samasta matkasta nuoremmin silmin.

1. Nenunen; meillä kolmella kyllä synkkaa hyvin, paljon on reissattu yhdessä. Ja uusia suunnitellaan...

2. Kivasti tuntui matkanne onnistuneen. Rubiinilasikokoelmasikin on saanut mukavaa täydennystä. :-)

3. Van jo sie, Anja, out ahkera matkustelija;)

4. Voi kun kiva naisten reissu. Ihana tuo rubiininpunainen shampanjalasi, tykkään kovasti :)

5. On teillä ollut mukava reissu.. Shampanjalasi on hieno!! Noita Arabian voipyttyjä näkee silloin tällöin. Kivoja löytöjä jälleen.

6. Hieno matka teillä on ollutkin.
    Mukavia löytöjä kirpputorilta..:)

7. Oi, tuommoiset reissut on mahtavia :)

8. Aili-mummo; mut on vissiin reissuseerumilla rokotettu pienenä...hih.

maiju; minulla oli ennestään yksi rubiininpunainen shamppanjalasi, sitä on aina käytetty juhlissa juhlakalun lasina. Nyt saa sitten toinenkin oman lasin.

SinikkaHelena; nyt on kyllä reissut vähäksi aikaa reissuttu. Tosin me saatiin kyllä uusi risteily kun niputettiin ostokset laivalla miniän kanssa.

Minttuli; joskus nuoruudessa minulla oli tämä samanlainen voipytty, olin sen kuulema antanut miniälle (itse en muista!) ja kotiutin tämän sinisen sitten.

Irmastiina; kirppareita on kiva kierrellä ja joskus osuu kohdalle jotakin kivaa edullisesti.

Kukkahattuneiti; meiltä on niin helppo lähteä laivalle, että tulee usein lähdettyä. Meillä on Unelman kanssa monta yhteistä mukavaa reissua ja perheenkin kanssa useita. Tuuletustahan tää on mummelille.

9. Unelma; miksköhän hypähin yli sinun kommenttisi? Luulinko, että me oltiin yhdessä nyt reissaamassa, hih. Vaan kukapa tietää, kortti on plakkarissa.

10. Teilläpä oli mukava reissu, kaikenlaista mukavaa pyöräytit pakettiin, Arabiaakin, olikohan siellä kallista?
    Kaunis rubiinin punainen shampanja lasi, ihana.
    Herkkuja on teillä ollut myös ruokana, nams!
    Mukavaa kevättä!

11. seijastiina; jotakin löytää miljoonakaupungin kirppiksiltä edullisesti, esim. vanhaa suomalaista lasia ja arabiaakin kohtuuhintaan. Olen paljon kotiuttanut kippoja sieltä. Ja tuo rubiinilasi on kiva lisä punaisen lasin kokoelmaani.
    Samoin sinulle aurinkoisia kevätpäiviä, tosin nyt täällä sataa, mutta aleneepa lumet.