maanantai 12. syyskuuta 2011

EDINBURGH, EHDOTTOMASTI!

Torstain aamuvarhaisella polkaistiin Verso käyntiin ja nokka kohti Tamperetta. Simo tiputettiin varamammalle hoitoon menomatkalla, kovin mielellään pujahti varamamman ja taatan hoiviin.
Me jatkoimme Pirkkalan lentokentälle noustaksemme Ryanairin koneeseen kohti Edinburghia. Kentällä  odotellessamme saimme ihailla Hornettien nousuja ja laskuja. Komeita lintuja kerrassaan, tosin kovaäänisiä ja nopeita.

Lentokenttäpalvelut halpalentoterminaalissa ovat minimissään, yläkerran kahviossa kuitenkin aika meni nopeasti, kunhan oli jännätty lähtöselvityksessä matkatavaroiden painorajoja. Kaikki hyvin. Koneessa ei ole määrättyjä istumapaikkoja, priority-maksajille ei ollut omaa jonoa, kuten paluulennolla Edinburghista. Eipä haitannut, kaikki löysivät paikkansa.

Myös lennolla on kaikki karsittu, rahalla sai listalta kahvia, pizzaa ja juomia. Lyhyt lentoaika ja asemalla nautittu aamukahvi, eipä siinä muuta edes kaivannut. Pähkinöitä olin varannut evääksi, oliivipakkauksen ostin koneesta. Niillä mentiin.

Laskeuduimme Skotlantiin aurinkoisessa säässä. Näytti lupaavalta. Kentältä otimme taksin ja ajoimme Leithiin majoittumaan. Hotellista ostimme päivän bussikortin ja menoksi. Sandaig-hotelli oli pieni, tyypillinen kokolattiamattoineen ja yksilöllisine huoneineen.

Edinburgh on uskomattoman kaunis ja historiaa huokuva kaupunki.
Minulle Skotlanti oli mielessäni ollut nummien, kiltti-hameiden, toffeen, wiskin ja Maria Stuartin maa. Näin on todellisuudessa myös.

Koska kuninkaallinen Britannia -laiva oli hotellin lähituntumassa, päätimme aluksi tutustua siihen. Ja kyllä oli näkemisen arvoinen.  Hauska yksityiskohta laivan etukannella oli jälkikäteen rakennettu "tuulisuoja", ettei tuulenpuuska nostanut kuningattaren hameen helmoja. Miespuoliset kuninkaat eivät olleet sitä tarvinneet! Tai eivät kilttihameessa seisoneet tervehtimässä satamassa odottavia, mene ja tiedä.

Britannia-laiva on vuodesta 1997 asti ollut museolaivana, sen ruokasalissa järjestetään nykyisin juhlatilaisuuksia. Tuskin enää viivottimella mitataan ruokailuvälineiden paikat, niinkuin silloin kun se oli kuninkaallisten käytössä. Ja henkilökuntaa laivassa tarvittiin,  esim. pesula toimi 24 h vuorokaudessa, kuninkaallisten vaatteet pestiin aina erillään henkilökunnan vaatteista.  Muutenkin laivan henkilökunnan tuli kunnioittaa kuninkaallisia esim. kohdatessaan heidät piti "kivettyä" paikoilleen katse maahan luotuna!

Tämä kuninkaallinen "laivasto", Britannia, neljä moottorivenettä ja purjealus Bloodhound ovat kaikki ankkurissa ostoskeskuksen vieressä, eli helposti saavutettavissa. Kannattaa tutustua, jos Edinburghiin matkustaa. Kuvassa näytteitä merimiessolmuista:

Ensimmäisen päivän päätimme kierrokseen ostoskeskuksessa ja syötyämme ajoimme 35:n "doubledeckerillä" hotelliin.

Aikaero on 2 tuntia, joten jo yhdeksältä paikallista aikaa olimme "vatupassissa ja luukut kiinni".

Perjantai-aamu alkoi sateisena. Niinkuin Skotlannissa yleisesti. Sade oli kuitenkin pientä sumusadetta, joka ei haitannut suuremmin.
Tutustumiskohteenamme oli Edinburghin vanha linna. Mielenkiintoinen, mutta vaatii hyvät kengät ja terveet polvet.
Linna on rakennettu kivestä, niinkuin koko kaupunki, ja sijaitsee kaupungin keskellä korkealla kukkulalla, joten sitä on ollut helppo puolustaa. Toisen maailmansodan aikana Englannin kruununjalokivet oli kätketty Edinburghin linnan suojaan, ja siellä on näytteillä nykyisinkin Elisabethin kärpännahkavanteinen ja samettinen kruunajaisissa nähty kruunu jalokivineen, sekä miekka ja valtikka, samoin kultaiset käädyt ja muut vallan merkit. Niitä ei saanut kuvata, harmi. Pronssiin valettu kruunu oli tämän "kalleuksien kamarin" ulkopuolella:

Linnan puolustukseen käytettiin järeitä tykkejä ja kuulia:

Ja siirtämiseen olivat apuna "nastarenkaat":

Linnan lemmikkieläimille oli eräässä ulokkeessa oma hautausmaa:

Ylhäällä sijaitsi myös pieni pyhän Margaretin kappeli, joka oli kuningas David I:n äidilleen rakennuttama.
Ja sisäkuva kappelista:
Linnakierros oli melkoinen pläjäys historiaa, joka on ollut sotimista ja kruunajaisia. Alimmissa kerroksissa nähdyt sotilaiden laverit olkipatjoineen ja "kerrossänkyinä" säkkikankaiset riippumatot antoivat kuvan sen aikaisista linnan puolustajien asumisoloista.
Linnan ylemmissä kerroksissa nähtiin aseita, haarniskoita, kuvauksia kruunajaisista. Linnan paksut kiviseinät voisivat kertoa monta tarinaa. Eikä linnanpihan syvässä kaivossa koskaan ollut riittävästi vettä linnan tarpeisiin.

Osa linnan torneja sumusateen läpi kuvattuna.

Kuvia ja kuvauksia linnan huoneista. Tanskan Margarethallakin on oma osuutensa Skotlannin historiassa.

Jatkan matkakertomusta seuraavassa postauksessa. Pikkuminiän blogissa on tarinaa ja kuvia tästä matkasta hänen kertomanaan.
Tässä linkki Sipsun sutinoihin, kartanonrouvan persoonalliseen blogiin. Kannattaa kurkata!

Heips hetkiseksi.

1. Anja, hirveän kiinnostavaa. Minä luin juttusi miehelleni töihin puhelimessa;-)

Olemme melkein lähdössä Skotlantiin, mutta kun olisi kiva palata ensin kiertämään tuttu alppimaa kierros...Ehkä sinä nyt vaikutat meihin.

Säästä viis kun reissussa ollaan!

Odotamme lisää Skotlantia!

2. Hieno matkakertomus kuvineen, kiitos Anja.
    Lisää odotellen, terveiset aurinkoisesta Sisä-Savosta.

3. Heippa! Mahtavaa!!! Kuin olisi itse matkalla!

4. Tosi mielenkiintoista lukea kertomustasi ja katsella kuvia Skotlannista.
    Hienoa, että saa "matkailla siivellä".

5. Skotlannissa en ole käynyt, kun ei ole ollut vielä asiaa sinne. Ehkäpä joskus .... kun sitä niin mukavasti kuvaat.

6. Voi että. Nyt tuli ihan hillitön matkakuume. Rakastan Englantia ja olen varma, että rakastaisin myös Skotlantia, jos sinne joskus pääsisin. Keväällä olimme mieheni kanssa melkein suuntaamassa Edinburghiin, mutta valitsimmekin Pariisin. Ehkä ensi keväänä...

7. Leena Lumi; En tiedä, onko aina viimeinen matkakohde se mieluisin, mutta minä kyllä pidin tästä skottikaupungista. Koko miljöö harmooninen, lyhyet välimatkat ja liikkuminen vaivatonta. Kaiken yllä tietty kuninkaallinen ja historiallinen havina. Suosittelen lämpimästi tätä matkakohteena. Nythän sinne pääsee vaivattomasti Tampereelta (Ryanair) ja Helsingistä (norjalainen lentoyhtiö), todella edulliseen hintaan.

Minttuli; tämä ikäihminen oli oikein mykistynyt Edinburghin tunnelmista. Sulattelemista jäi pitkäksi aikaa.
    Meillä sataa roppakaupalla nyt, viikonloppuna toivottavasti siellä on aurinkoista...

Riitta SInikka; mukava jos pidit kertomuksesta.

Rosina; minulla oli vähän ennakkoasenteita, mutta olin todella tyytyväinen matkaan.

Pikolini; minä tykkäsin valtavasti ja voisin joskus lennähtää uudestaankin. Nähtävää siellä riittää.

Katja / Lumiomena; minä en ole vielä käynyt Pariisissa (haaveena on), mutta tätä matkakohdetta voin hyvin suositella. Todella.

8. Huoh, kunpa pääsis paikan päällä käymään,, nooh, melkeinpä vois sanoo että pääsinkin tämän kertomuksen matkassa. Luin kummankin kertomuksen skotlannin reissustasi ja tykkäsin kovin :D

9. Nenunen; kiva kun hyppäsit siivelle ja lensit mukana ihanaan Edinburghin kaupunkiin. Ja tykkäsit. Niin minäkin.

10. Vihdoinkin pääsin lukemaan matkakertomuksiasi.
    Olisipa todellakin mukava nähdä noita paikkoja itsekin. Hienosti kuitenkin olet kirjoittanut ja kuvia laittanut. Kiitos nästä kuvauksista.

11. Unelma; sydämestä pala jäi Edinburghiin, josko me neuvokset ottaisimme sen matkaohjelmaamme joskus!