lauantai 18. huhtikuuta 2015

NIEMEN NOKASTA KAPPADOKIAAN JA TAKAISIN

Pääsiäisenä lienee tapana polttaa kokkoja noitien karkottamiseksi. Ja kyllä me karkotettiin sekä noidat että haamut. Mökillä roihusi savotan jäljiltä pihamaalle kerätyt koivun ja kuusen havut. Ja niitä oli paljon. Menihän siinä pyhät mukavasti, sitten jo kiire kotiin ja tiputtamaan koiruli varamammalle hoitoon viikoksi. Ja ah ihanaista, hän oli laittanut kystä kyllä ja jälkkäriksi oli kahvit ja pashaa. Nam.
Itse on moista herkkua osaa edes laittaa. Ja sinne jäi Simo kun me singahdettiin kotiin, kamat kapsäkkiin ja anivarhain kentälle. Lennähdettiin Antalyaan, missä oli kesä parhaimmillaan. Kaksi yötä golfaajien suosimassa upeassa hotellissa aivan meren rannalla.
Nautittiin täysillä. Herkkuja pöydät notkuen, valinnan vaikeutta, sillä söisi suu, vetäisi vatsa, mutta pillikintut eivät jaksa kantaa.
No, onneksi ruoka oli varsin salaatti- ja kasvisvoittoista. Paitsi ne ihanat jälkiruuat. Sataa sorttia varmasti leivoksia, kakkuja, hedelmiä, vanukkaita ja vaikka mitä.
 Tuleepa tästä nyt jälkkäripitoinen aloitus! Mutta siitä puhe jne...
vaikka puutetta ei ollut makeasta.
Kamat taas kapsäkkiin ja bussiin. Ajettiin reilut 500 km Turkin koillisosaan yli Taurus-vuoriston. Vuorilla satoi lunta ja räntää.

Onneksi oli tottunut bussikuski puikoissa ja päästiin parin pysähdyksen jälkeen määränpäähämme Kappadokiaan. Yllätys, vain kaksi lämpöastetta. Edellinen viikko sielläkin jo ollut kesäinen, mutta meillä oli vähän huonompaa tuuria. Emme kuitenkaan lannistuneet, ostimme villaista vaatetta ja taas mentiin.
Paljon oli uutta nähtävää ja koettavaa. Aivan huikeat vuoristomaisemat, vuoreen kaiverretut luola-asumukset, maanalaiset kaupungit, niissä riitti hämmästelemistä.

Kolme yötä majoituttiin Kappadokiassa, missä ehdittiin käydä katsomassa myös dervissien pyörivää tanssia ja viettää turkkilaista iltaa.
Turkkilainen ilta ei kovin sykähdyttänyt, vaikka siellä esiintyivät
useat tanssiryhmät ja vatsatanssija, mutta tuo pyörivä tanssi teki vaikutuksen. Se on uskonnollinen rituaali, jossa on tarkoin määrätty kaava. Uskomaton, se on itse nähtävä.
Kävimme myös useissa moskeijoissa, kaikki kovasti sisältä ja ulkoakin kauniita. Moskeijoiden ulkopuolella on aina pieni erillinen jalkojenpesupiste.
 Ja sitä todellakin käytettiin.
 Puhtaat jalat, puhdas mieli, kenties. Kengillä ei mennä moskeijaan ja naisten tulee peittää hiukset, paljaita polvia ei katsota hyvällä eikä myöskään paljaita olkapäitä.
 Tässä Magnavatissa sijaitsevaa moskeijaa sisältä päin.

Käytiin myös jokiristeilyllä, käytiin kultasepän liikkeessä (valtava valikoima), käytiin nahkatakkiompelimossa. Ja aina tarttui mukaan jotakin tarpeellista ja vähemmän tarpeellista.
 Mattokutomossa nähtiin solmuttajia työssään, voivat tehdä päivittäin vain kolmen tunnin työpäivää. Sieltä ei mitään tarttunut mukaan, vaikka yhtä pientä valkoisia hevosia esittävää tilkkua katselin kaihoisasti. Hinta vaan oli reilut seitsemän tuhatta euroa. Oli mennyt tilkun solmuttamiseen kahden vuoden työaika.

Kun palattiin Kappadokiasta takaisin Antalyaan, päästiin taas lämpöön. Kaksi viimeistä yötä majoituttiin Antalyassa, meille jäi aikaa myös kaupungilla kiertämiseen.
Viimeisenä aamuna herätys klo 01.00, pikainen aamupala ja bussi lentoasemalle. Helsingissä olimme aamulla yhdeksältä. Arki oli palannut. Prinssipuolisolla oli tuhat rautaa jo tulessa, minä ajelin hakemaan Simoa varamammalta ja taatalta. Kyllä pieni koiruli oli iloinen, vaikka hoito siellä on varmasti kotihoitoa parempaa.

Ja kotipyöritys jatkui. Keskiviikkona laulupiirin kanssa palvelutalossa laulamassa, torstaina prinssipuolison kanssa tanssisoitto yhdistyskeskuksessa ja perjantaina ikäihmisten kanssa laulettiin Olavi Virran ja Tapio Rautavaaran lauluja. Ja heti laulujen jälkeen tielle ja niemen nokkaan. Nyt on loput risut poltettu, käyty aamulla pulahtamassa kun ranta on muutaman metrin auki. Haravoitu pihaa. Ihailtu pikkuruisia krookuksia ja odoteltu jäiden soittoa, mutta on vielä liian paksua irrotakseen hileiksi.
Ympyrä on sulkeutunut.

Luin etukäteen Turkin matkasta kielteistä arvostelua, mutta me olimme molemmat tyytyväisiä matkaamme. Onhan se selvä, ettei pelkästään aikakauslehtien välissä olevalla kupongilla matkaa tehdä, kyllä siihen pitää hieman lisäeuroja laittaa. Mutta kuten jo sanoin, lento oli ihan ok, hotellit superhyviä, ruokaa riittävästi ja lämpöäkin Antalyassa. Tuskinpa sitä omin nokkineen olisi kaikkea sitä nähnyt ja kokenut. Ja joskus on ihan mukava, ettei tarvitse tikkua ristiin laittaa kun kaikki on valmista, sen kun nautit. Kun vaan olisimme osuneet Kappadokiassakin lämpimään viikkoon. Mutta ei valiteta. Hyvä reissu ja hyvä kun tuli tehtyä. Ehkä vielä postaan jotakin tarkemmin reissusta myöhemmin.
Ne kukkivat mantelipuut, kirsikkapuut ja mimosat! Ja valtavat appelsiinipuuviljelykset. Ne olisin ottanut mukaan kotiin...

1. Nam mikä pasha, en olisi kyllä noin vähään tyytynyt, se on niin herkkua, siksi en voikaan itse enää tehdä sitä. Hieno matka oli varmaankin, taisi meillekin tulla tarjous samasta reissusta, mutta ei pystyttyä lähtemään :)

1. Kyllä maistui ihanalle Unelman tekemä pasha. Jep, matka täytti kyllä odotukset vaikka koleaa oli Kappadokiassa, nähtävää riitti senkin edestä.

2. Näitä kuvia olenkin jo odotellut. Simoa on jo ikävä, vielä pari päivää koirulin lähdön jälkeen varovasti liikautin tätä työtuolia etten vaan olisi osunut pienille tassuille. Simo on niin kiltti ja rauhallinen ystävä, aina tervetullut meille.
    Hienoa, että matkanne onnistui hyvin ja olette tyytyväisiä.

1. Tässä muutama kuva, laitan varmasti lisää juttua reissusta. Kiitos Simon hyvästä hoidosta, on tainnut jo kotiutua teille kun usein on hoivissanne ollut.
      Ollaan kyllä matkaan tyytyväisiä. Ja tänään tultiin niemestäkin jo kotiin.
      ps. koiruli on unikaverina ihan laastarina kiinni minussa!

3. Oli teillä hieno reisu ja kiva kuulla, että nuo matkat onnistuu mitä tarjotaan. Turkki on kyllä laillaan hvä matkakohde mutta jotenkin en yksin sinne halua ähteä. Ennen siellä käytiin useammassakin kohteessa Oikein hyvää viikonloppua!

1. Kyllä matka odotuksia vastasi, meillä oli hyvä ystäväpariskunta mukana ja koleudesta huolimatta nautittiin näkemästämme. Etelämmässä sitten saatiin myös lämpöä ja aurinkoa.

4. Oi mitä herkkuja on tarjolla ollut. Tosi kiva katsella matkakuvia, yllättävää että siellä niin kylmääkin seutua oli. Mukavalta kuulostaa matka kaikkinensa, olisi joskus mukava tuonnekin päästä käymään.

1. Ruoka oli hyvää kaikissa paikoissa, valikoimaa riitti ja jälkiruuat aivan huippua. Turkkilaiset ystävällisiä ja palvelut pelasi. Ihan ok reissu.

5. Upeita matkakuvia. varmasti mukavaa olla lämpimässä ilmastossa,

1. Teki hyvää arjen keskelle piipahtaa vähän toisiin maisemiin. Kuvia on vielä albumeissa ja laitan niitä sitten toiseenkin juttuun.

6. Kappadokia on yksi kohde jonne haluaisin päästä,niin upeita kuvia olen sieltä aiemmin katsellut erään omatoimimatkaajan kokemuksista. Turkki on hyvin monipuolinen kohde kaikenkaikkiaan ja hyvä kun matkanne täytti odotukset.

Hyvää sunnuntain jatkoa niemen nokkaan!

1. Kappadokia on mielenkiintoinen kohde. Ajomatka 515 km yli Taurus-vuoriston oli pitkähkö, mutta taukoja riittävästi ja nähtävää myös matkalla.
      Laitan vielä toisen postauksen reissusta, kunhan saan sen verran rotia tähän arkielämään.
      Kiitos toivotuksista, niemessä kaikki hyvin ja ranta sen verran avoin, että huikaisevan kirkkaaseen, kylmään veteen kävin kolmesti pulahtamassa.
      Tuntui upealta.

7. Kyl oli varmaan upee reissu. Me oltiin varmaan saman matkanjärjestäjän matkalla joku vuosi sitte. Tuo Kappadokia ois mielenkiintoinen nähdä.
    Oot aika rohkee, kun jo uimassa!!

1. Me tykättiin kyllä, pettymyksiä ei tullut kun oltiin realisteina reissussa. Kappadokiaa voin kyllä suositella, nähkemistä - erilaista - on tarjolla paljon siellä.
      Jeps, kävin kolmesti järvessä kun jäät oli rannoilta jo sulaneet. Huippukokemus aina talviturkin heittäminen niemessä.